Maak je een voorstelling: je bent een vrouw van midden 40, werkend in het Brabantse (Breda), in een leidinggevende ondersteunende rol bij een club waar commercieel succes van klanten én van medewerkers de drijfveer is. Je werkt er al 15 jaar en hebt diverse functies bekleed. Je wordt omgeven door vooral commerciële ambitieuze twintigers en dertigers die allemaal een mooie carrière in sales nastreven. Niks geks aan zo op het eerste gezicht. Maar vergis je niet, soms is dat best afzien.
Zelf mis ik die commerciële voelsprieten aldus mijn direct leidinggevende, al durf ik dat zelf best een beetje te betwisten. Ik ben in deze club wel duidelijk een buitenbeentje. Niet vanwege mijn leeftijd, maar omdat ik me op een andere planeet begeef. Niet op hun planeet in ieder geval; de planeet van de commerciële sales helden.
Maar goed, ik dus, in een bedrijfspand in Breda, in een kantoortuin op de 2e verdieping, te midden van snelle, ambitieuze (vooral) jongemannen die dagelijks hard werken als verlengstuk van de sales motor van onze klanten. Die onverschrokken de weg op gaan, wetende dat zij een versnelling van die motor zijn. Competitief ingesteld, de meesten sportief en zelfbewust en allemaal een gezonde ambitie om verder te komen. En ter ondersteuning daarvan sta ik, samen met mijn unit waar de werving van deze helden onder valt.
Op de vloer waar ze allemaal zitten, heerst een onderlinge competitie. Op een tv-scherm aan de muur in onze kantoortuin prijkt de naam van de conversietopper van deze week. Ze committen zich stuk voor stuk aan de uitdagingen van onze klanten, hoe moeilijk ook. Stoer wel, en bewonderenswaardig, die houding van ‘mouwen opstropen’ en gaan. Altijd willen scoren. Lukt het niet, dan bijschaven en vooral, in contact met de klant, samen leren en samen in een stroomversnelling naar dat commerciële succes van de klant, maar ook van henzelf. En dat loont, is gebleken. De ene na de andere held hier gaat een stap vooruit en gaat werken op locatie van de klant. Weg zijn ze, geïnspireerd door hun voorgangers en ter inspiratie voor hen die gaan volgen.
Leuk hoor, ontwikkeling van jonge talenten niet alleen beloven maar ook waarmaken. Maar niet voor types als ik: te snel, te dynamisch. Ik wijk af van deze troep, ik ben anders. Ik ga niet als een jonge hond tekeer, bel liever niet al teveel en ben een solist. En ik houd graag vast aan oud en vertrouwd. En dat is lastig in deze omgeving, waar altijd ruimte is voor nieuwe helden en waar (relatief) oude helden snel doorgroeien naar buiten. Ben ik aan de ene held gewend, komt de volgende alweer in dienst, en wen ik aan die volgende, dan maakt die ene alweer een stap vooruit. En mijn afdeling maar nieuwe helden najagen.
Dus…ben of ken jij ook zo’n held en wil je je sales carrière in een stroomversnelling ontwikkelen, kom alsjeblieft niet bij ons aankloppen. Ik kan het niet langer aan om je te zien komen en weer vertrekken. Laat me met rust.
Groet van ook een held, maar dan op sokken
Lot