Wat verwacht je qua trends in 2018? Die vraag werd mij gesteld. Laten we vooropstellen dat ik geen waarzegger ben en rechten aan de uitspraken die ik hieronder maak kunnen dan ook niet ontleend worden. Ik deel echter graag dat wat ik heb gezien en geleerd in de afgelopen tijd met jullie.
Laat ik beginnen met hetgeen waar we in 2017 zijn geëindigd en waar we in 2018 mee door zullen gaan én beter in zullen worden.
What did we learn in 2017?
Marketing Automation (MA). Steeds meer bedrijven zijn zich aan het bekwamen in de MA. Resellers beginnen zich ook te wagen aan de sprong in het, niet meer zo, diepe. Wat hierbij wel opvalt is dat iedere reseller weer opnieuw het wiel moet uitvinden terwijl een vendor toch inmiddels wat kennis heeft opgebouwd in de loop der tijd. Kennisdeling is daar een aandachtspuntje wat mij betreft.
Data driven. Data is de nieuwe bitcoin/goud/olie. Besluiten die genomen worden op basis van onderbuik gevoel onderbouwd zien met data. Het summum van rijkdom. Vroegah konden we nog niet staven aan de hand van data of een gevoel klopte. Toen nam men gewoon een besluit en kwam men er vanzelf wel achter.
Machine learning. Die data komt wederom terug. Laat de technologie leren van de terugkoppelingen van de markt. Een super interessante ontwikkeling, hoewel ik vermoed dat het niet voor heel veel bedrijven is weggelegd in 2018. Ik zou er persoonlijk wel graag meer over willen leren, dus als je hier wat meer informatie over hebt heel graag!
Account based marketing. Focus, focus, focus! Focus je op die accounts die er toe doen voor jou. Focus je niet op één buyer persona, maar richt je op alle mensen in de organisatie die (iets van) invloed hebben op de beslissing. Focus niet alleen op hun activiteit op LinkedIn via navigator, maar zoek ook uit wat die personen beweegt in hun dagelijks leven. Is de persoon gek op koken, nodig diegene dan alsjeblieft niet uit voor een rondje op de golfbaan.
What are new (or at least for us) trends in 2018?
Alles wordt nog gepersonaliseerder; het zijn net mensen, die klanten. Mensen hebben verschillende behoeften en verschillende smaken en daarop zal de marketing afgestemd moeten worden.
Wat daar wellicht aan vooraf gaat is een onderzoek onder je doelgroep. Je kunt aannemen wat je doelgroep beweegt maar het onderzoeken is in elk geval vollediger. Combineer dit aan verschillende andere leaddrivers en je hebt een End-to-End campagne opgezet.
Influencer marketing, in de consumenten wereld wordt dit al veel gebruikt. Zoek een influencer met miljoenen volgers op Instagram. Zorg dat hij/zij zich in jouw doelgroep bevindt. Stuur hem/haar een gratis sample (en wellicht nog wat monetaire middelen) en hoop dat je een #hashtag en een @mention krijgt om daarmee je markt door de influencer te influencen. Kunnen we zoiets ook in de ICT-sector doen? Als we het op zichzelf bekijken dan bestaat iets dergelijks ook al langer. Hoeveel van jouw social champions zijn social influencer en hoeveel van jouw influencers zijn ook echt jouw champ? Best een leuke dans. In ieder geval een, waar volgens mij, waar best wel eens wat tijd en moeite in gestoken zou kunnen worden.
Deze lijst is niet volledig, daarvan ben ik mij bewust. Ik ben dan ook benieuwd: wat is er volgens jou niet toegevoegd wat wel degelijk een plek in deze lijst verdient? Reageer op LinkedIn en discussieer met vakgenoten.
Hulp nodig bij leadkwalificatie?
Merk je dat er nog geregeld leads tussen wal en schip vallen? Om de kloof tussen Marketing en Sales te verkleinen is de Lead-Desk werkwijze interessant. Door Marketing gegenereerde leads (MQL’s) worden telefonisch of fysiek verder gekwalificeerd naar concrete business opportunies voor Sales (SQL’s). Wij geven je graag vrijblijvend een indruk van onze expertise en ervaring.