Artificial Intelligence is de laatste tijd een veelbesproken trend. Dat is niet voor niets. AI gaat zorgen voor verandering in de manier waarop bedrijven werken. Het maakt het mogelijk om efficiënter en effectiever te werken en meer winst te realiseren. De ontwikkeling van AI zal dan ook van toegevoegde waarde zijn voor veel branches en bedrijven. Als we kijken naar onze eigen tak van sport dan zien we dat kunstmatige intelligentie B2B Marketeers kan helpen bij het genereren van leads. Hoe je dat doet? Daar zoomen we in dit blog op in.
De steeds sneller innoverende technologie staat niet stil. Tegenwoordig heb je verschillende AI-tools op de markt die bepaalde taken van Marketeers geautomatiseerd kunnen overnemen. Zie het als een virtuele collega op de werkvloer die jou tijd bespaart en de ruimte biedt om belangrijkere taken uit te voeren die van belang zijn voor het behalen van je KPI’s. Voordat we vertellen hoe je AI kunt inzetten tijdens je leadgeneratieproces, staan we eerst even kort stil bij wat AI nou eigenlijk is.
Wat is Artificial Intelligence?
Artificial Intelligence zijn machines en systemen die taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Het zijn zelflerende algoritmen die een impact hebben op ons dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan zelfrijdende auto’s, Siri, slimme thermostaten, Google translate en persoonlijke aanbevelingen in streamingdiensten zoals Netflix op basis van je kijkgeschiedenis. Netflix bespaart je zo tijd in het zoeken naar een nieuwe film en zorgt hiermee voor een betere klantervaring.
AI is in staat om zelfstandig patronen te ontdekken in data en heeft het vermogen om zelf beslissingen te nemen. Het is echter een hulpmiddel. Menselijke interpretatie zal in veel gevallen noodzakelijk blijven.
AI als ondersteuning in het genereren van leads
In de B2B marketing wereld is het genereren van leads één van de belangrijkste taken. Wil je als bedrijf blijven groeien, dan zal Marketing voldoende leads moeten aanleveren bij Sales. Het genereren van leads is echter vaak tijdrovend voor Marketeers. Gelukkig biedt de komst van kunstmatige intelligentie mogelijkheden om tijd te besparen. Zo kunnen Marketeers met behulp van verschillende AI tools bepaalde taken automatiseren, zoals:
- het benoemen en aanduiden van kwalitatieve leads
- het realiseren van verschillende klantprofielen
- het maken van persoonlijke berichten
- het onderhouden van leads
Hiermee creëer je als Marketeer de ruimte om te focussen op de belangrijkste taken en zet je je tijd zo effectief en efficiënt mogelijk in. Hieronder een 5-tal manieren waarop AI je kan helpen bij leadgeneratie, plus de tools die je daarvoor kunt gebruiken.
1 Leads genereren met AI chatbots
Bij het genereren van leads denk je misschien niet als eerste aan een chatbot. Toch kun je als Marketeer geautomatiseerd leads genereren door het inzetten van AI gestuurde chatbots.
AI chatbots zijn namelijk veel slimmer dan de standaard chatbots van ‘vroeger’. Daar waar de traditionele chatbots alleen voorgedefinieerde antwoorden konden geven op vragen, zijn AI chatbots zelflerend. Hierdoor kunnen ze een verscheidenheid aan antwoorden geven op vragen. Ze communiceren op een menselijke manier, als een echt persoon, doordat ze gebruikmaken van natuurlijke taalverwerking (NLP).
Deze AI chatbots kun je implementeren op de website of social mediakanalen. Hiermee automatiseer je een deel van je communicatie met potentiële klanten. De AI chatbot:
- voorziet een potentiële klant 24/7 meteen van een antwoord op zijn of haar vraag
- is in staat om informatie te verstrekken over je product of dienst
- kan leads kwalificeren door het stellen van vragen
- weet hoe een potentiële klant richting een opt-in of conversie gestuurd wordt (bv het inplannen van een call met Sales)
AI tools: Landbot en Drift
Landbot is een AI-tool waarmee je chatbots kunt creëren voor op je eigen website, Whatsapp en Facebook Messenger. De chatbot zorgt ervoor dat je websitebezoekers een menselijke gesprekservaring hebben. Het reageert niet alleen in tekst, maar stuurt ook emoji’s en GIF’s. Je kunt het zien als een virtuele collega die de klantenservice doet en ingezet kan worden voor het beantwoorden van vragen en genereren van leads.
In Landbot zijn er verschillende soorten sjablonen te gebruiken, zoals leadgeneratie sjablonen. Hiermee verzamel je contactgegevens zoals naam, e-mailadres, bedrijfsnaam en bedrijfsgrootte. Je kunt zelf instellen wat je graag wilt weten van de websitebezoeker. Zodra de AI chatbot de contactgegevens aangereikt krijgt, verstuurt het automatisch een e-mail met de juiste informatie. Ook is de AI chatbot in staat om de klantreis gaandeweg te personaliseren door gebruik te maken van eerdere gesprekken. Zo worden websitebezoekers stap voor stap opgewarmd en omgezet naar een lead.
Ook Drift heeft AI chatbots die de interactie aangaan, leads kwalificeren en website bezoekers kunnen converteren. De Drift chatbots zorgen voor een gepersonaliseerde ervaring, gebaseerd op de content die de bezoeker heeft bekeken.
2 AI Lead Scoring
Als Marketeer lever je het liefst meteen de meest kansrijke leads aan bij Sales. Om het kaf van het koren te scheiden wordt steeds vaker lead scoring ingezet. In de traditionele opzet van lead scoring krijgen leads punten toegekend op basis van bepaalde acties. Denk aan het bezoeken van een specifieke webpagina, het downloaden van een e-book of aanmelden voor een nieuwsbrief. De punten die deze acties opleveren worden bij elkaar opgeteld. Bij een x-aantal punten worden de leads benaderd door Sales.
AI voorspelt welke leads de meeste kans hebben om te converteren
De nieuwe manier van lead scoring is het inzetten van AI lead scoring. AI is in staat om razendsnel verschillende soorten data te verzamelen en te analyseren. Denk aan de betrokkenheid op social media, met welk apparaat ze de website hebben bezocht, hoe vaak ze geklikt hebben, demografische informatie en meer. Op basis van deze data voorspelt AI welke leads de meeste kans hebben om te converteren.
Het mooie van AI lead scoring is dat het systeem, naarmate het meer data tot zijn beschikking heeft, nog slimmer wordt. Denk daarbij ook aan gedragspatronen van eerdere leads die zijn geconverteerd. Door het zelflerend vermogen voorspelt het AI systeem steeds beter welke leads eerder een aankoop zullen doen. Op deze manier kan AI jou als Marketeer helpen in het genereren van de juiste leads waar Sales wat aan heeft.
AI tool: H20.ai
H20.ai is een AI tool die je als Marketeer kunt inzetten voor lead scoring. Deze tool gebruikt machine learning modellen om te leren van leads die klant werden en zorgden voor inkomsten. De leads worden onder andere gescoord op hun gedrag, de bedrijfsgrootte en de branche. Op basis hiervan stuurt de tool je een lijst met warme leads, met daarbij de reden waarom de leads in aanmerking komen voor opvolging.
3 Personalisatie
AI is in staat om gebruikersgegevens en -voorkeuren te analyseren en op basis hiervan persoonlijke content te creëren. Deze content wordt onder andere bepaald op basis van de content die een bezoeker in het verleden heeft bekeken.
AI kan vervolgens de inhoud van een website, app of interface aanpassen aan individuele gebruikers en hyperrelevante content, afbeeldingen, aanbiedingen of functies laten zien. Doordat de content perfect aansluit bij de prospects voelen zij zich sneller aangesproken. Dit zal de kans op conversies verhogen.
AI tool: Adobe Target
Adobe Target is een AI tool die in staat is om gepersonaliseerde content te creëren. De tool kan je helpen in het achterhalen wat klanten bezighoudt en hoe ze bij jou terecht zijn gekomen. Welke e-mails ze bekeken hebben en welke aanbiedingen hen aanspreken. Adobe Target verzamelt al deze informatie en stelt op basis hiervan een profiel op. De personalisatie-engine in de tool maakt op basis van het profiel gepersonaliseerde content.
4 Campagnes optimaliseren met AI
AI kan helpen bij het genereren van leads door campagnes te optimaliseren. AI software bepaalt eerst de geschikte doelgroep die getarget wordt met de campagne. Ook kan deze de doelgroep verder segmenteren op basis van overeenkomsten of verschillen.
Vervolgens wordt er bepaald welke soort campagne het beste zal werken bij die doelgroep. AI is ook in staat om de call-to-action button en de content van de campagne realtime te optimaliseren. Constateert het algoritme bijvoorbeeld dat een advertentie met de buttontekst ‘Boek nu een demo’ beter werkt bij de prospects dan ‘Vraag een demo aan’, dan wijzigt de AI software automatisch de advertenties. Zo zorgt AI ervoor dat je het optimale uit je campagne haalt.
AI tool: xiQ
xiQ is een AI tool voor het plannen, uitvoeren, meten en optimaliseren van marketingcampagnes. Hiermee kun je de juiste doelgroepen bepalen, doelstellingen vastleggen en de juiste strategie bepalen om deze doelstellingen te realiseren. Daarnaast is het in staat om de intentie van de koper achterhalen door de inhoud en het advertentiemateriaal waar de prospect naar heeft gekeken te analyseren. Zo kan de tool krachtige content creëren die de potentiële klant interesseert en het idee geven dat het geschreven is door een echte expert.
5 AI assistentie voor e-mailmarketing
Een effectieve manier om je prospects te enthousiasmeren over je merk is het inzetten van e-mailmarketing. AI maakt het mogelijk om geautomatiseerd gepersonaliseerde e-mails te versturen naar prospects. Deze mails zijn op maat gemaakt en bevatten content die gecreëerd is op basis van hun gedrag en interesses.
‘Predictive email sending’ vergroot de kans dat meer ontvangers je e-mail openen
Ook is AI in staat om de e-mails op het juiste moment te versturen, wanneer de kans het grootst is dat de mail geopend zal worden. Dit kan zelfs op individueel niveau. Door ‘predictive email sending’ is de kans groter dat meer ontvangers je e-mail openen. En meer opens betekent meer prospects die je om kunt zetten naar leads die overgaan tot actie. Deze aanpak van AI kan dus bijdragen aan het genereren van leads.
AI tools: SmartWriter en Lyne
SmartWriter is een AI tool die gepersonaliseerde koude e-mails kan creëren. Je hoeft je als Marketeer geen zorgen meer te maken over welke inhoud en onderwerpregel je het beste gebruikt in je e-mail campagnes. Het enige wat je moet doen is aangeven wat voor type e-mail er gecreëerd moet worden. Daarna hoef je alleen maar op de verzendknop te klikken! Dit scheelt je als Marketeer enorm veel tijd.
SmartWriter lijkt vooralsnog niet beschikbaar te zijn in het Nederlands, waar een soortgelijke tool als Lyne dat wel is.
AI als nieuwe collega op de werkvloer?
AI is een technologie die nog volop in ontwikkeling is. Gezien de voordelen die het jou als Marketeer kan brengen zou het zomaar kunnen zijn dat AI binnenkort je nieuwe collega op de werkvloer wordt. Het kan jou helpen om bepaalde marketingtaken te automatiseren. Dit kan je tijd schelen en je de ruimte geven om te focussen op dingen die prioriteit hebben om je KPI’s te kunnen behalen.
Hulp nodig bij leadgeneratie?
We helpen je graag. Lees meer over onze B2B Leadkwalificatie service, Lead-Desk service (Inside Sales bij jou op locatie), mail ons via commercieel@paddls.nl of bel 076 – 800 60 00. Heb je liever dat wij contact met jou opnemen? Laat dan een bel-mij-terug verzoek achter.