Het genereren van new business staat bij de meeste B2B Marketeers hoog op de agenda. De pijplijn in de eerste fasen van de buyer’s journey moet immers gevuld blijven met leads, zodat Sales z’n targets kan halen. Een van de middelen uit de leadgeneratie toolbox is het organiseren van een event. Hiermee kom je in direct contact met je doelgroep. Maar waar kies je voor? Deelname aan een congres of event? Of toch liever een kleinschaliger eigen event of een Round Table? We geven je enkele punten om over na te denken.
1. Wat is je doel met het event?
Wanneer je nadenkt over de inzet van events, dan doe je dat met een bepaald doel in het achterhoofd. Wil je vooral zichtbaar zijn voor een groot publiek, je merk onder de aandacht brengen en de wereld laten zien dat je er bent? Dan kan congres- of eventdeelname een prima optie zijn voor je. Wil je weten wat er leeft bij je doelgroep, nieuwe inzichten verkrijgen, dieper het gesprek aangaan en laten zien dat jouw organisatie kennis van zaken heeft? Dan past een kleinschalig event waarschijnlijk beter bij je doelstellingen.
2. Hoe ervaart de bezoeker je event?
De setting van het event kan de bril van de bezoekers kleuren. Natuurlijk kijken we sowieso allemaal naar de wereld door onze eigen bril van ervaringen en oordelen. De context waarin een event plaatsvindt, heeft bij de meeste bezoekers waarschijnlijk invloed op hun perceptie. Bezoekers begrijpen heel goed dat een groot event waarvoor ze een (duur) kaartje moeten kopen een commercieel doel heeft, net als jouw eigen event met key-note sprekers. En dus luisteren ze door dat filter naar wat je daar te zeggen hebt.
Focus op de inhoud, niet op de commercie
Bij een rondetafelsessie daarentegen, een Round Table, gaat het vooral om het delen van kennis onder leiding van een moderator. Een dergelijk event heeft veel meer een onafhankelijk karakter. Voor de deelnemers aan de sessie is het een mooie kans om nieuwe kennis op te doen en ervaringen te delen met branche- en/of vakgenoten. Hierdoor ligt de focus vooral op de inhoud en niet op commercie. Daardoor ontstaat er een ander gevoel richting jouw organisatie, dan bij een groot congres of een eigen small event. Dat maakt het makkelijker om na de sessie een persoonlijke 1-op-1 afspraak te krijgen met je potentiële klant.
3. Wie komt er naar je (digitaal) event?
Zelf de regie in handen
Twijfel je om deel te nemen aan een groot congres of event, bedenk dan dat je voor het overgrote deel geen invloed hebt op wie er komen. Uiteraard kun je je eigen klanten en prospects uitnodigen om langs te komen bij je stand, maar voor nieuwe contacten ben je afhankelijk van de organisatie.
Organiseer je zelf een small event of kies je voor een Round Table, dan ben je zélf in control. Jij hebt de regie over wie er uitgenodigd worden. Bij een eigen small event zijn dit waarschijnlijk diezelfde, eerder genoemde klanten en prospects uit het eigen netwerk. Organiseer je vaker soortgelijke events, dan is de kans groot dat er deels ook steeds dezelfde mensen rondlopen. Wil je new business halen uit je eigen event dan zul je dus aan de bak moeten om nieuwe namen op je event te krijgen.
Je kunt de organisatie van het event of de Round Table uiteraard ook uit handen geven. Dan gaat deze partner voor jou aan de slag om de juiste (new business) doelgroep binnen te krijgen.
Waarvoor komt je doelgroep uit z’n stoel?
Uiteraard zijn we niet allemaal hetzelfde. De een vindt een groots 1- of meerdaags event met verschillende sprekers en break-out sessies erg inspirerend. De ander kiest liever voor een meer intieme setting. Houd dus bij de keuze voor eventdeelname of een eigen event/Round Table rekening met de aard van je doelgroep. Wanneer je een (bestaand) event digitaal maakt, dan kan dit een andere doelgroep aantrekken. En dus kansen bieden.
4. Digital events are here to stay
Digitale events zijn niet nieuw, maar door de corona pandemie wel versneld ‘op de kaart gezet’. Nu digitaal vergaderen en digitale events helemaal ingeburgerd zijn, zien we dat dit geen tijdelijke noodzaak was maar een doorzettende trend. Hetzelfde geldt voor hybride events.
Digitale events bieden namelijk een aantal voordelen:
- Lagere kosten: er is immers geen fysieke locatie of catering nodig
- Minder reistijd: deelnemers hoeven zich niet te verplaatsen, wat tijd bespaart in hun agenda’s en de kans op deelname vergroot
- Kortere duur: digitale event duren vaak wat korter dan offline events om focus te behouden bij de deelnemers. Ook dit bespaart tijd in ieders agenda en zorgt dat het event inhoudelijk to-the-point is.
Plannen om zelf een digitaal event te organiseren? Lees dan onze 7 tips voor een succesvol webinar of digitaal event.
5. Is er tijd voor opvolging?
Een event dat niet opgevolgd wordt is zonde van de investering. Denk vooraf na over hoe je de opvolging wil organiseren. Wie gaat opvolgen? Binnen welke termijn? Is daar voldoende tijd/capaciteit voor? Is er weinig tijd om op te volgen, dan kun je je afvragen of deelname aan een congres of event zin heeft. Daar zul je namelijk veel mensen spreken en badges scannen.
Neem de opvolging dus ook mee in je overwegingen om te kiezen voor een groot (landelijk) event, eigen small event of een Round Table. Meer over de optimale nazorg lees je in onze blog ‘Van eventdeelname naar optimale ROI’.
Update: deze blog verscheen voor het eerst op 20 mei 2020 en werd op 31 augustus 2023 geactualiseerd.
Hulp nodig bij de organisatie van een Round Table of bij eventopvolging?
We helpen je graag. Lees meer over onze Round Tables, mail ons via commercieel@paddls.nl of bel 076 – 800 60 00. Heb je liever dat wij contact met jou opnemen? Laat dan een bel-mij-terug verzoek achter.