Begonnen als deur-aan-deur verkoper, is Ali nu een rijzende ster bij Microsoft. Vanwege de doorgroeimogelijkheden en de sales ervaring die hij bij ons kon opdoen, koos Ali Paddls als leerschool. We zijn trots dat hij verder carrière gaat maken bij Microsoft! Ali vertelt over zijn overstap naar B2B sales en zijn groeipad bij Paddls.
Wanneer ben je begonnen bij Paddls en wat heb je hiervoor gedaan?
Ik ben in mei 2018 bij Paddls begonnen. Daarvoor was ik deur-aan-deurverkoper in de veiligheidsbranche en verkocht ik onder andere sloten en anti-inbraak producten.
Waarom heb je voor Paddls gekozen?
Op een dag kwam ik aan de deur bij Paddls collega Petra. We raakten aan de praat. Ze vertelde me dat Paddls mensen zocht en dat ik wel in het profiel zou passen. Ik liet het toen aan me voorbij gaan. Maar toen ik een halfjaar later stappen wilde gaan maken, dacht ik terug aan dat gesprek en heb ik contact opgenomen.
Ik koos voor Paddls omdat het me meer toekomstperspectief bood dan mijn toenmalige job. Ik wilde meer kennis opdoen op het gebied van sales en B2B. Met mijn mensenkennis en mijn verkoopervaring verwachtte ik dat ik bij Paddls verder zou kunnen groeien. Ik heb een drive om m’n potentie zo goed mogelijk te benutten, de wil om persoonlijk te groeien. En daar staat Paddls voor; voor groei. Het idee van een ‘springplank’ sprak me wel aan.
Welke ambitie of doelen had je toen je hier binnenkwam?
Ik wilde graag meer ervaring opdoen op het gebied van sales voor een grotere organisatie. En ik wilde kijken of B2B bij me paste en wat ik van IT vond. Ik bleek het heel erg leuk te vinden.
Hoe is je groeipad bij Paddls verlopen?
Ik ben bij Paddls gestart als Executive Marketeer; Junior Inside Sales zeg maar. In de eerste periode heb ik projecten gedaan voor onder andere iBabs, Microsoft en PQR. Om door te stromen naar Sales Marketeer/Inside Sales moest ik aan bepaalde KPI’s voldoen. Die heb ik ruimschoots gehaald, dus na 7 maanden werd ik Sales Marketeer. Ik had laten zien dat ik projecten zelfstandig kon draaien, zelf scripts kon opstellen en dat ik m’n takenpakket wel begreep.
Als Sales Marketeer mocht ik ook opdrachten doen voor bijvoorbeeld DELL en NetApp. Vanuit mijn streven naar persoonlijke ontwikkeling wilde ik graag verder doorgroeien naar Executive Sales. Dat heb ik ook duidelijk aangegeven bij mijn leidinggevende. Twee maanden later kwam mijn kans en mocht ik bij Microsoft op locatie beginnen als Inside Sales, voor het Surface team en het Onderwijs team. Dat was wel leuk. Binnen het Onderwijs team had ik de titel ‘Ali van de Onderwijsbalie’. Ik was de connectie tussen scholen en het Microsoft Educatie team, om te kijken waar ondersteuning nodig was. Voor Surface was het mijn doel om klanten enthousiast te maken om het gesprek aan te gaan over onze mooie apparaatjes.
Tijdens de zomerstop bij het Educatie team in zomer 2019 kreeg ik een opdracht bij Motion10. Ik mocht de marketingafdeling ondersteunen bij het converteren van MQL’s, marketing leads, die onder andere uit webinars, evenementen en e-mailings kwamen. Dit zodat de Accountmanagers focus konden houden op lopende projecten en toch new business konden realiseren. Ik benaderde prospects en plande zonodig afspraken in met de Accountmanagers.
Bij Motion10 heb ik meer kennis opgedaan over zaken als Azure, cloud, Power BI en datawarehousing. Dat paste in mijn plaatje om te willen groeien en een goede gesprekspartner te willen zijn voor mijn klanten.
Na drie maanden ging ik weer volledig werken voor de Surface en Onderwijs teams bij Microsoft. Ik kreeg bij Surface steeds meer verantwoordelijkheden en vanaf maart 2020 ben ik fulltime voor het Surface team gaan werken als Surface Champ. Ik mocht klanten in bepaalde segmenten van A tot Z begeleiden op het gebied van Surface. Ik ondersteunde verder bij Inside Sales acties en werkte samen met partners. Altijd met de behoefte van de klant voorop.
Dat heb ik de afgelopen maanden gedaan. Toen kwam er bij Microsoft een vacature voorbij voor een Surface Sales Specialist. Daar heb ik op gesolliciteerd en ik ben aangenomen! Vanaf 1 januari 2021 kom ik in dienst bij Microsoft en ga ik de enterprise klanten helpen met hun keuze richting Surface.
Wat moet je nou echt kunnen om de functie bij Microsoft tot een succes te maken?
Ik ben met een jaar Paddls ervaring binnengekomen bij Microsoft. Als je binnen zo’n bedrijf wil accelereren moet je gemotiveerd zijn, out of the box kunnen denken, oplossingsgericht zijn en constant leren van wat je doet. Je moet mensen kunnen verbinden en mensen moeten in je geloven. Je moet je rol pakken en er gewoon staan.
Hoe heeft Paddls daaraan kunnen bijdragen?
Ik heb bij Paddls een jaar lang met IT-Managers gebeld. Deze ervaring kon ik meenemen. Ook heb ik geleerd hoe je samen een project opstart om uit te bellen en waar Marketing en Sales tegenaan lopen. Met goede promotie en slechte verkoop red je het niet, maar andersom ook niet. Marketing en Sales hebben andere doelen maar moeten wel op één lijn zitten.
Verder heb ik bij Paddls ook verschillende sales trainingen gehad. Het is leuk om tijdens zo’n sessie ervaringen te delen en te horen waar collega’s tegenaan lopen. Samen kun je beter worden.
Wat heeft de overstap naar Paddls je gebracht?
De kans om bij een gaaf bedrijf als Microsoft te gaan werken, in een hele mooie rol.
Voldoet Paddls aan de verwachtingen die je had voordat je begon?
Jazeker. De verwachtingen zijn meer dan waargemaakt. De ontwikkeling die ik heb doorgemaakt is meer dan ik had durven dromen.
Wat maakt het werken bij Paddls anders dan bij andere bedrijven?
De Brabantse gezelligheid, zakelijk met een knipoog, leuke klanten, de sfeer onderling onder collega’s, het samen successen maken en vieren. De sfeer is informeel; het kantoor van de directeur staat altijd open. En het is een hecht team. Collega’s zien elkaar ook buiten werktijd.
Wil jij ook snel(ler) carrière maken?
Wil je ook doorgroeien in de sales en werken in een gezellig team? Bekijk dan snel onze vacatures! We zijn altijd op zoek naar nieuwe sales helden.