Met weinig kennis van sales en IT begon Viktor 3,5 jaar geleden zijn sales carrière bij Paddls. Door zijn motivatie om te leren en te groeien werd hij al snel gedetacheerd bij Trend Micro, een van onze klanten. Dat beviel beide partijen zo goed, dat Viktor inmiddels is overgenomen door Trend Micro. Over twee weken start Viktor daar als Customer Success Manager!
Wanneer ben je begonnen bij Paddls en wat heb je hiervoor gedaan?
Ik ben begonnen op 21 november 2017. Daarvoor was ik Sous-chef bij restaurant Charelli.
Waarom heb je voor Paddls gekozen?
Tijdens een netwerkborrel bij NAC kwam ik iemand tegen van een werving & selectiebureau. Ik wilde graag iets doen in de sales in de horeca, bijvoorbeeld producten of apparatuur verkopen. Dan zou ik mooi mijn kennis over de horeca kunnen gebruiken. Maar daar was niets in te vinden. Toen kwam het bureau met een vacature bij Paddls. Ik wist toen nog niet veel van IT, maar het gesprek dat ik had met Richard en Pim van Paddls beviel goed. Dus toen heb ik de stap gezet, wetende dat ze snel doorgroeimogelijkheden hadden en mensen konden detacheren bij klanten. IT is sowieso booming, het is actueel en je bent relevant.
Welke ambitie of doelen had je toen je hier binnenkwam?
Mijn ultieme doel was om zo snel mogelijk naar de Buitendienst te gaan. Dat doel is wel veranderd. Buitendienst is nog wel een ambitie, maar er zijn zoveel andere leuke aspecten binnen een bedrijf dan alleen Accountmanager. Toen ik in 2018 voor Paddls bij Trend Micro mocht beginnen, werd het mijn ambitie om daar aan de slag te gaan. En dat is gelukt: ik ben overgenomen en start over twee weken als Customer Success Manager!
Hoe is je groeipad bij Paddls verlopen?
Ik heb ooit drie jaar een bijbaan gehad bij een callcenter, dus ik wist dat ik kon bellen. Alleen had ik weinig kennis van IT en van sales. Ik begon dus onderaan de ladder en heb een halfjaar keihard gewerkt. Daardoor ben ik snel Sales Marketeer/Inside Sales geworden. Ook dat ging goed. Al na twee maanden groeide ik verder door naar Executive Sales en werd ik gedetacheerd bij Trend Micro als Business Development Representative (BDR). Daar heb ik me nog meer ontwikkeld. Het is een grote internationale organisatie met veel verschillende interne stakeholders en belangen. Alles gaat in het Engels dus mijn Engels is flink verbeterd, net als mijn productkennis.
Inmiddels ben ik dus overgenomen door Trend Micro en word ik Customer Success Manager. Als BDR was ik bezig met prospects, straks alleen nog maar met klanten. Ik word namelijk verantwoordelijk voor alle aftersales bij mijn klantenset. Ik zorg dat alles goed geïnstalleerd en geïmplementeerd wordt, dat klanten getraind worden, dat ik structureel contact met hen houd en proactief informeer over nieuwe releases etcetera. Ook houd ik ‘overstap signalen’ in de gaten. Ik ben eigenlijk een Accountmanager maar dan zonder omzettarget.
Wat moet je nou echt kunnen om een BDR-functie bij Trend Micro tot een succes te maken?
Je moet niet verlegen zijn om de telefoon te pakken en goed kunnen luisteren naar een klant. Ook moet je verschillende informatie kunnen neerleggen bij verschillende stakeholders. Bijvoorbeeld richting C-level heb je het over compliancy en budget, bij een IT-Manager heb je het meer over beheer en bij een System Engineer praat je onder andere over gebruiksgemak. Als je weet welke mensen welke problemen hebben en je kunt daar een oplossing voor geven, dan kom je een heel eind.
Hoe heeft Paddls daaraan kunnen bijdragen?
Wat ik bij Paddls heb geleerd is een gesprek voeren op C-level en niet bang zijn om zulke mensen op te bellen. Ik heb ook geleerd om de juiste vragen te stellen. Om niet meteen een heel verhaal af te steken, maar eerst te luisteren naar een prospect. Pas dan kun je echt relevant zijn voor mensen.
Wat heeft de overstap naar Paddls je gebracht?
Een nieuw ritme. Ik zit nu in een 9-5 ritme en ga daardoor minder vaak op stap dan toen ik in de horeca werkte. Ik ben volwassener geworden. En zonder Paddls was ik nooit in dienst gekomen bij Trend Micro. Je komt hier niet zomaar binnen.
Voldoet Paddls aan de verwachtingen die je had voordat je begon?
Jazeker. Het was m’n eerste kantoorbaan en dat beviel prima. Alles wat ze me vooraf hadden beloofd is waar: de informele sfeer, de gezelligheid, de doorgroeimogelijkheden. Als je je ambitie uitspreekt en hard werkt, kan het snel gaan.
Wat maakt het werken bij Paddls anders dan bij andere bedrijven?
Wat ik prettig vind is dat de lijnen kort zijn. Er hangt geen hiërarchische sfeer. Je kunt met Pim, de directeur, gewoon een praatje maken op de werkvloer.
Verder doet Paddls veel aan personeelstevredenheid: er is een personeelsvereniging, met kerst hebben we altijd een etentje en je krijgt af en toe een kleinigheidje thuisgestuurd nu we allemaal moeten thuiswerken. Als het in de zomer warm is wordt er wel eens op ijsjes getrakteerd. En toen we 10 jaar bestonden gingen we met z’n allen naar musical Mamma Mia, dat was ook leuk. Als medewerkers ergens om vragen dan wordt er serieus naar gekeken. Zo wilden we graag een pingpongtafel in de kantine en die kregen we!
Wil jij ook snel(ler) carrière maken?
Wil je ook doorgroeien in de sales en werken in een gezellig team? Bekijk dan snel onze vacatures! We zijn altijd op zoek naar nieuwe sales helden.