Marketing en Sales die samenwerken, ook wel bekend als het begrip Smarketing. Twee werkgebieden die veelal onafhankelijk van elkaar werken, terwijl hun werkzaamheden veel overlappingen hebben. Door marketing- en salesteams beter op elkaar af te stemmen verdwijnt de ruimte voor een conflict en ontstaat er een gezamenlijke koers.
Smarketing
Met alle ontwikkelingen is het duidelijk, Marketing en Sales moeten samenwerken voor een gouden toekomst. Geen vinger wijzen meer met ‘verkopers zijn lui’ en ‘Marketeers leveren onvoldoende leads aan’. Om je bedrijf een succesvolle toekomst te verschaffen moeten beide afdelingen weten wat de ander nu precies doet en vooral hoe ze elkaar kunnen helpen in hun werkzaamheden. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er drie stappen nodig. ABC, easy as 1-2-3.
Altijd samenwerken
Om elkaar te helpen moet er begonnen worden met samenwerken. Begin met het creëren van gezamenlijke doelen en zorg ervoor dat de begrippen voor iedereen dezelfde definitie hebben. Kijk vervolgens samen naar de stappen die leiden tot een kwalitatieve SQL (Sales Qualified Lead). Denk bijvoorbeeld aan de lead lifecycle en het lead scoringsysteem. Betrek Sales bij de marketingplannen, maar zeker ook Marketing bij de salesplannen. Marketing wil van Sales weten welke soort informatie de leads graag ontvangen, en Sales wil van Marketing de juist gekwalificeerde leads doorkrijgen.
Blijf communiceren
Het kan niet bij één bespreking blijven. Om te zorgen dat de smarketing succesvol wordt is het van belang dat er continu gecommuniceerd wordt over de behaalde resultaten. Leermomenten dienen gedeeld te worden, zodat het daadwerkelijke leermomenten worden. Stel samen een doel vast en communiceer of jullie op de goede weg zitten. Blijf bijsturen, op beide afdelingen, zodat je elkaar niet tegen gaat werken.
Computerapplicaties kiezen
Zorg voor de juiste tools die de samenwerking bevorderen. Denk hierbij aan marketing (en sales) automation software om leads te genereren en te beoordelen, ROI te meten en salescycli te verkorten. Deze software levert data op en data liegt niet. Leermomenten worden ondersteund door gekwalificeerde data. Hierdoor worden onnodige frustraties en vinger wijzen voorkomen. De marketing- en salesafdeling kunnen hun beschikbare middelen efficiënter inzetten én hun investeringen goed verantwoorden naar het management.
Hulp nodig?
Merk je dat er nog geregeld leads tussen wal en schip vallen? Om de kloof tussen Marketing en Sales te verkleinen is de Lead Desk werkwijze interessant. Door Marketing gegenereerde leads (MQL’s) worden telefonisch of fysiek verder gekwalificeerd naar concrete business opportunies voor Sales (SQL’s). Wij geven je graag vrijblijvend een indruk van onze expertise en ervaring.