Delen: het wordt je als kind al met de paplepel ingegoten. Op school en het kinderdagverblijf moet je delen met andere kindjes, thuis met je broertje of zusje en als je niet uitkijkt deel je altijd wel “één hapje” fruit met je vader of moeder.
Scientia Potentia Est
Ondernemers en business verantwoordelijken zijn er dagelijks mee bezig: hoe kun je blijven innoveren en inspireren richting je prospecten en klanten? Iedereen vult dit in met eigen strategie en doelstellingen.
Vaak zijn het de lessen die je leert die jou inspireren om verder te ontwikkelen. Nieuwe uitdagingen die je ontdekt waarmee jouw propositie de strijd aan gaat. Maar op het moment dat je er tegenaan loopt is het eigenlijk al niet nieuw meer – eerder commodity. Daarnaast is intellectueel eigendom ook iets om rekening mee te houden: Scientia Potentia Est (kennis is macht). Alle opgedane kennis vastleggen in een octrooi is verre van rendabel en wil je werkelijk je kennis niet liever delen?
Kennis is macht, kennis delen is kracht!
Een mooie tegelwijsheid, maar in de praktijk niet zo makkelijk als het lijkt. Als je kennis wilt delen dan moet je dat doen zonder er iets voor terug te verwachten. Juist daar gaat het vaak mis.
Het antwoord op de vraag of je die kennis moet delen is voor mij vanzelfsprekend. Een volmondig “JA!”, net zoals ik dat 3 jaar geleden tegen mijn toenmalige vriendin zei. Maak je niet ongerust, we zijn nog altijd gelukkig getrouwd.
Wij van WC eend..
Traditionele verkooporganisaties willen het liefst de kennis die zij in huis hebben voor zich houden. Hun strategie: “Wij van WC eend, adviseren WC eend”! En dan alsnog afvragen waarom sales achterblijft..
In mijn optiek laat je juist als je je kennis deelt zien dat je als ‘thought leader’ niet bang bent om je kwetsbaar op te stellen. In een wereld waar er nog maar schaars echt bijzondere uitvindingen worden gedaan en je dus – excusez le mot – toch echt niet iets heel bijzonders verkoopt, zal je op een andere manier moeten opvallen. Ik geloof er sterk in dat je kunt opvallen door je opgedane kennis te delen. Juist die kennis, die je hebt verkregen uit de markt, in gesprek met relaties, uit deelname van een event of over statistieken van een onderzoek. Kennis uit verschillende bronnen, die kennis die zo belangrijk is voor jouw organisatie. Zonder er iets voor terug te verwachten.
Want juist deze kennisdeling maakt jouw uniek. Maakt dat jouw organisatie interessanter en innovatiever is. Maakt jouw organisatie een partij uit duizenden, die weten wat er speelt en deze kennis deelt om niet alleen zelf – maar juist ook anderen verder te laten komen.
Ja maar, hoe dan!?
Via allerlei platformen kun je je kennis delen. Zo kun je indirect kennis delen via het creëren van content zoals het schrijven van white papers, actuele blogs en boeken of het doen van relevante onderzoeken. Je kunt fysiek kennis delen in kleinschalige bijeenkomsten voor nieuwe en bestaande relaties, tijdens 1-op-1 gesprekken of door middel van een presentatie voor een grote groep gelijkgestemden.
Kennis delen is kracht, ongeacht het platform of kanaal dat je kiest. Er zijn partijen die jouw organisatie verder kunnen helpen groeien over de as van kennisdeling. Echter, het fundament ligt altijd bij jezelf. Stel jezelf dus de vraag:
Kies jij ervoor machtig of krachtig te zijn?
Door Danny van Ardenne