Vorig jaar waren we allemaal druk met het voorbereiden op de komst van de AVG. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder. Is het sinds mei 2018 allemaal kommer en kwel in telemarketing-land? Of is de impact van de AVG minder erg dan gevreesd? We maken de balans op.
De bescherming van persoonsgegevens was voorheen vooral gericht op privégegevens. Door zakelijke e-mailadressen en zakelijke telefoonnummers die herleidbaar zijn naar natuurlijke personen ook aan te merken als persoonsgegevens, heeft de B2B-markt hier nu meer mee te maken. Het resultaat is dat veel organisaties hun database deels onbruikbaar zagen worden, net op het moment dat ze zich meer en meer op digitale leadgeneratie richtten.
De verdere ontwikkeling van digitale communicatie als onderdeel van sales is desalniettemin onvermijdelijk. We zijn alleen even een stap teruggeworpen qua omvang en bereik. We hoorden sinds de doorvoering van de AVG een aantal terugkerende vragen.
Mag ik nog wel koud bellen?
Voor B2B geldt dat je nog gewoon koud mag bellen. Alleen mag je persoonsgegevens zoals een telefoonnummer niet zomaar gebruiken. Ook niet als ze uit openbare bronnen komen zoals een website of LinkedIn. Je moet dus wel met een aantal zaken rekening houden:
- Je mag niet naar iemands rechtstreekse nummer bellen als diegene geen toestemming gegeven heeft om door jouw organisatie benaderd te worden. Ook niet als het telefoonnummer bijvoorbeeld op LinkedIn te vinden is.
- Je mag wel het algemene bedrijfsnummer bellen en vragen naar de verantwoordelijke voor XYZ.
- Krijg je tijdens het gesprek persoonlijke (contact)gegevens? Zorg dan dat je expliciete toestemming krijgt om deze op een later moment weer te gebruiken. Je moet te allen tijde kunnen aantonen dat je deze toestemming hebt verkregen. Dat kan bijvoorbeeld door een gespreksnotitie of -opname. Geef tijdens het gesprek duidelijk aan wat je met de gegevens gaat doen.
- De plicht om te kunnen aantonen dat je toestemming hebt gekregen geldt ook voor gegevens die je vóór 25 mei 2018 in je database had staan.
Mag ik nog e-mailings versturen?
Rond de intrede van de AVG vlogen de opt-in mails je om de oren. Soms terecht, vaak niet. Bestaande klanten mocht je vóór de AVG met een commerciële boodschap mailen of bellen en dat mag nog steeds. Niet-klanten die expliciet toestemming hebben gegeven mag je ook benaderen, zolang je de toestemming kunt aantonen. In beide gevallen moet je wel altijd een opt-out mogelijkheid bieden.
Voor het versturen van InMails (een persoonlijk 1-op-1 bericht) via platformen zoals LinkedIn gelden andere regels. Dit is een functionaliteit binnen LinkedIn zelf. Mensen hebben de keuze om deze in- of uit te schakelen. Je mag iemand die je niet kent ongevraagd een InMail sturen. Spammen mag uiteraard niet dus richt je alleen op de doelgroep waarvoor jouw boodschap interessant kan zijn. De gegevens die je verkrijgt via het inmailen mag je zonder toestemming niet in je database zetten.
Mag ik nog externe databases aankopen?
In de praktijk zien we dat bij menig bedrijf de database (fors) is geslonken na de intrede van de AVG. Gelukkig hoeft de AVG geen belemmering te zijn voor het aankopen van nieuwe contacten om de database weer aan te vullen.
Koop je extern een database aan, zorg dan voor ondubbelzinnige toestemming
De AVG stelt dat gegevens die herleidbaar zijn naar een specifiek, natuurlijk persoon niet zomaar gebruikt mogen worden. Bedrijfsnamen, algemene telefoonnummers en info@ e-mailadressen zijn niet terug te voeren tot één persoon. Uitzonderingen hierop zijn eenmanszaken, VOF’s en ZZP’ers. Zij kunnen zich dan ook, net als consumenten, inschrijven in het Bel-me-niet register.
Koop je extern een database aan met algemene bedrijfsgegevens dan verwerk je dus in de meeste gevallen geen persoonsgegevens in de zin van de AVG. Om vervolgens iets met die gegevens te kunnen doen moet je ze eerst verrijken:
- Bel bijvoorbeeld de receptie van een bedrijf en vraag naar de verantwoordelijke voor XYZ.
- Krijg je de verantwoordelijke aan de lijn? Dan kun je vervolgens toestemming vragen om hem/haar later nog eens te benaderen.
- Neem het gesprek op of laat de persoon dit zelf bevestigen, bijvoorbeeld via een landingspagina. Zo heb je ondubbelzinnige toestemming verkregen en voldoe je aan de AVG.
- Vind je dit allemaal te tijdrovend? Het verrijken en toestemming vragen kun je uiteraard ook uitbesteden.
Benieuwd welke impact de AVG had op de marketing database van onze klant Motion10?
Lees dan het interview met Erwin Lima van Motion10.
Hoewel dit artikel met de grootste zorg is geschreven, kunnen we geen garanties geven met betrekking tot de volledigheid, actualiteit en juistheid van de informatie. We zijn geen juristen en kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van het gebruik van de informatie. Wil je er zeker van zijn dat je helemaal AVG-proof bent, schakel dan een juridisch adviseur in.
Hulp nodig bij je B2B leadgeneratie?
We helpen je graag. Lees meer over onze B2B Leadkwalificatie service, mail ons via commercieel@paddls.nl of bel 076 – 800 60 00. Heb je liever dat wij contact met jou opnemen? Laat dan een bel-mij-terug verzoek achter.