Voor veel organisaties was 2020 een turbulent jaar. Het was een jaar van overleven en verandering. Inmiddels bevinden we ons al een aantal maanden in 2021 en kijken we optimistisch vooruit. We delen graag welke ontwikkelingen je op het gebied van ICT kunt verwachten. We hebben de belangrijkste ICT-trends voor je op een rij gezet.
Toename van de inzet van Artificial Intelligence
Artificial Intelligence oftewel AI ontwikkelt zich meer en meer. AI zal een waardevoller hulpmiddel worden om ons te helpen met het analyseren en interpreteren van data. Het doel hiervan is om jouw leven en werkdag makkelijker te maken. Apparaten worden steeds slimmer: ze analyseren bijvoorbeeld bepaalde patronen van bezoekers, herkennen steeds meer taken en nemen vaker taken over van de mens. Voorbeelden hiervan zijn chatbots op websites, navigatie-apps en gepersonaliseerde e-mails.
Internet of Behaviors (IoB)
Data is tegenwoordig niet meer weg te denken. Het biedt inzicht en speelt daardoor een steeds grotere rol bij het nemen van beslissingen binnen organisaties. Internet of Behaviors gaat over het continu analyseren en gebruiken van data om gedrag te veranderen.
Gartner geeft als voorbeeld auto’s die registreren hoe snel een automobilist optrekt en afremt en hoe snel deze rijdt. Een verzekeraar kan zo beoordelen of je een veilige rijder bent of niet en eventueel je premie hierop aanpassen. Gaat het om bedrijfsauto’s, dan kunnen organisaties de data gebruiken om het rijgedrag en de veiligheid van medewerkers te optimaliseren.
Organisaties, maar ook jijzelf, krijgen zo dus een beter inzicht in individuele gedragspatronen. Denk aan het monitoren via gezichtsherkenning of mensen zich aan COVID-19 maatregelen houden en aan een smartwatch die jouw gezondheid in de gaten houdt.
Hyperautomatisering
Hyperautomatisering is een aanpak waarbij je eigenlijk alles wat je kunt automatiseren, automatiseert. Hierbij werken verschillende technologieën samen, zoals Artificial Intelligence, machine learning en robotic process automation (RPA). Zo kun je automatiseren wat voorheen niet geautomatiseerd kon worden. Ook complexe processen. Denk aan zelfrijdende auto’s of aan digitale medewerkers (niet te verwarren met eenvoudige chatbots).
Veel organisaties maken nog steeds gebruik van een verscheidenheid aan (legacy) IT-systemen die niet altijd up-to-date zijn. Dat zorgt helaas voor onnodige kosten. Door zoveel mogelijk processen te automatiseren, stimuleer je de efficiëntie van de organisatie, de bedrijfsresultaten en de tevredenheid onder je klanten en medewerkers.
Het doorontwikkelen van cybersecurity
Een trend die zich blijft doorontwikkelen is cybersecurity. Nu we steeds meer zakelijk thuiswerken, vraagt dat om een flexibele security. Werkt iedereen binnen de organisatie altijd en overal, op ieder device veilig?
Cybercriminelen zitten vooral in deze tijd zeker niet stil. Daarom is het voor organisaties in 2021 zeer belangrijk om te kijken naar een goed beveiligd netwerk en een serieuze security-aanpak. Naar verwachting wordt er dit jaar veel geïnvesteerd in cloud, cloudwerkplekken en cybersecurity.
Distributed cloud
Gartner verwacht dat de toepassing van distributed cloud de komende jaren flink zal toenemen. Bij distributed cloud worden clouddiensten gedistribueerd naar verschillende fysieke locaties, terwijl de werking en het beheer de verantwoordelijkheid blijven van de public cloudprovider. Hierdoor breid je dus in feite de infrastructuur van een public cloud uit naar je lokale datacenter of eigen serverruimte. Voordeel daarvan is dat clouddiensten dichter naar de eindgebruiker gebracht worden. Dat versnelt de overdracht van data en kan kosten verlagen.
Gartner voorspelt dat organisaties al in 2022 de helft van hun data produceren en opslaan buiten traditionele datacenters of één centrale cloud.
Digital first
Op verschillende fronten ontstaat er een verschuiving naar digital first; onder andere:
- Sales gaat de komende jaren naar digital first. Onderzoek van Gartner laat namelijk zien dat tegen 2025 80% van de B2B-salesinteracties tussen leveranciers en kopers zal plaatsvinden via digitale kanalen. Door de coronacrisis is dit proces versneld. Gesprekken en afspraken moesten immers ineens digitaal plaatsvinden.
Verder zal een digital first koophouding de norm worden, nu babyboomers met pensioen gaan en millennials doorgroeien naar belangrijke besluitvormingsposities. Met klanten die steeds meer digitaal leren en kopen, wordt Sales slechts een van de mogelijke verkoopkanalen. Kopers besteden nu al slechts 17% van hun tijd aan het ontmoeten van potentiële leveranciers, wanneer ze een aankoop overwegen. Met steeds minder face-to-face tijd gaan digitale kanalen meer en meer de boventoon voeren. - De pandemie heeft ook geleid tot een versnelde digitalisering van marketing. Fysieke evenementen zijn vervangen door online varianten zoals webinars en online klanten-/partnerdagen. En de podcast wordt omarmd. Daarmee kunnen organisaties toch hun boodschap naar buiten brengen. Deze manier van informatie delen is minder vluchtig dan bijvoorbeeld een social media post.
- We gaan steeds meer toe naar bedrijfsmodellen die ervoor zorgen dat organisaties overal kunnen worden benaderd en ingeschakeld. Denk aan mobiele banken waar je alles regelt zonder fysieke interactie; van het openen van een rekening tot het overboeken van geld.
- Doordat we het afgelopen jaar massaal moesten gaan thuiswerken, hebben medewerkers en werkgevers daar ook de voordelen van gemerkt. De verwachting is dan ook dat (gedeeltelijk) thuiswerken en flexwerken ook na de coronacrisis gemeengoed blijft. Dat vraagt om naadloze verbindingen met collega’s en klanten. Budgetten gaan verschuiven van fysieke mobiliteit en werkplekken, naar digitale thuiswerkplekken. Op kantoren komen meer mogelijkheden om thuiswerkers te betrekken bij meetings op kantoor, bijvoorbeeld middels Huddle rooms voorzien van schermen.
Uitrol van 5G
Vorig jaar konden telecomproviders van start met de uitrol van hun 5G-netwerken. Dit jaar zal 5G dan ook steeds toegankelijker worden. De verwachting is dat we in 2021 al de eerste voordelen gaan merken. 5G is supersnel, waardoor je niet meer afhankelijk bent van wifi onderweg of op locatie. Ook kan 5G een miljoen apparaten per vierkante kilometer ondersteunen en met elkaar verbinden. Dat is tien keer meer dan 4G!
5G is niet alleen sneller en betrouwbaarder, je kunt er ook veilig aanzienlijke datavolumes mee verzenden. Maar de grootste winst zit ‘m vooral in nieuwe toepassingen. Denk aan zelfsturende auto’s, slimme straatverlichting en verkeerslichten, remote computing, operaties op afstand door een chirurg via een operatierobot en sensoren op patiënten die de arts waarschuwen als er iets mis is. Kortom: 5G gaat bijdragen aan verdere innovatie.
Hulp nodig bij leadgeneratie?
We helpen je graag. Lees meer over onze B2B Leadkwalificatie services, of over onze Digital Round Tables. Mail ons via commercieel@paddls.nl of bel ons op 076 – 800 60 00. We kunnen jou ook bellen. Laat dan een bel-mij-terug verzoek achter.