Heb je extra capaciteit nodig op je Binnendienst Sales? Dan heb je jezelf ongetwijfeld de vraag gesteld: “Wat zal ik doen? Een Inside Sales in dienst nemen, of inhuren?” In dit artikel hebben we 9 vragen voor je, die je jezelf kunt stellen om tot de juiste keuze te komen.
Neem de volgende zaken mee in je overwegingen om te kiezen voor het zelf aannemen versus het inhuren van een Inside Sales medewerker:
Werven van een Inside Sales of BDR
1. Ontvangt je organisatie regelmatig open sollicitaties van geschikte kandidaten?
Ontvang je regelmatig open sollicitaties voor Inside Sales/Binnendienst Sales functies? Dan kan dat betekenen dat je een aantrekkelijke werkgever bent waar mensen graag willen werken. Leveren deze sollicitaties ook nog eens gekwalificeerde kandidaten op, dan kan je dat een wervingscampagne besparen. En dus tijd en geld.
2. Lukt het om zelf gemakkelijk geschikte kandidaten te vinden? Eventueel intern of via een extern bureau?
Op de huidige krappe arbeidsmarkt komen nieuwe medewerkers veelal niet zomaar aanwaaien. Het vinden van geschikte talenten is daardoor voor velen een uitdaging.
Heb je moeite om kandidaten te vinden? Dan kan het inschakelen van een wervingsbureau een goede optie zijn. Wel een prijzige; recruitment fees liggen meestal tussen 20%-30% van het jaarsalaris van een kandidaat (plus vakantiegeld en bonus).
Vergeet ook niet om intern naar potentiële kandidaten te kijken. Het benutten van interne talenten kan kostenbesparend zijn en zorgen voor een naadloze integratie in het team. Ze zijn immers al vertrouwd met de organisatie en de dienstverlening/producten.
Onboarden en trainen van een Inside Sales
3. Heb je voldoende capaciteit in huis voor onboarding en training?
Het onboarden en trainen van nieuwe Inside Sales medewerkers vergt tijd en middelen. Een goede onboarding is echter van groot belang. Niet alleen omdat een nieuwe medewerker daardoor in een warm bad terechtkomt. Maar ook omdat een gedegen onboarding ervoor zorgt dat je nieuwe aanwinst sneller ‘up and running is’.
Onboarden, trainen en up and running zijn, kost zo 3-6 maanden. Ongetwijfeld heb je liever dat iemand al na drie maanden volledig meedraait, dan na zes. Maar dan heb je wél capaciteit nodig om daarin te kunnen investeren.
4. Heb je voldoende expertise in huis om nieuwe medewerkers gedegen te trainen in sales- en gesprekstechnieken?
Het onboarden en trainen van een nieuwe Inside Sales vraagt tijd én expertise. Het gedegen trainen in technieken zoals SPIN, BANT en framen is cruciaal voor succes. Heb je de nodige expertise in huis om dit te doen? Dan kan dit kosten besparen omdat je geen externe trainingen hoeft in te kopen. Het kan echter ook afleiden van andere activiteiten binnen je (sales)organisatie.
Trainingen zijn pas het begin. Het echte werk komt daarna.
Houd er rekening mee dat trainingen pas het begin zijn. Het echte werk moet daarna gebeuren. Past iemand de techniek toe? Waar laat je nieuwe collega iets liggen? En hoe leert hij of zij dat op een betere, completere en effectievere manier toe te passen?
Verloop van sales medewerkers
5. Heb je weinig verloop en blijft een Inside Sales gemiddeld lang genoeg in deze functie?
In onze dagelijkse praktijk zien we bij klanten en bij onszelf dat binnendienst medewerkers vaak jong en ambitieus zijn en graag willen doorgroeien. Maar een hoog personeelsverloop is niet alleen kostbaar, het gaat ook ten koste van je sales prestaties. Bij het vertrek van een Inside Sales gaat er immers kennis verloren. En begint het spel van werven, onboarden en trainen weer van voor af aan. Met alle risico’s van dien. Het duurt nou eenmaal even voordat er weer een nieuwe medewerker gevonden, ingewerkt én productief is.
6. Heb je nauwelijks ‘bad hires’?
Het kan de beste overkomen: je nieuwe salestalent blijkt een mismatch te zijn met de organisatie en/of het team. Of deze gaat zelf al snel weg omdat de functie of de bedrijfscultuur toch niet aan de verwachtingen voldoen.
Een dergelijke ‘bad hire’ zorgt al snel voor hoge kosten. Tel de kosten van werving, HR, onboarding, training en salaris bij elkaar op en je zit al snel op € 30.000-€ 40.000 voor de eerste vier maanden. Daarnaast zijn er nog indirecte kosten zoals gemiste opportunities en niet gerealiseerde omzet. Een bad hire kan ook invloed hebben op de team spirit, de klanttevredenheid en zelfs je reputatie. Het is dus van belang dat je in je keuzeproces de totale kosten van aannemen versus inhuren tegen elkaar afzet.
Een bad hire zorgt voor hoge kosten; direct en indirect. Neem deze totale kosten mee in je vergelijking.
- Hoe vaak had je in het verleden bad hires?
- Hoeveel mensen sneuvelden in hun proeftijd?
- Hoeveel mensen vertrokken binnen een jaar na start?
Deze cijfers geven je concreet inzicht in de kans op succes bij de werving van een sales. Ook krijg je zo wellicht zicht op de onderdelen waar bij eigen werving extra aandacht voor moet zijn in het inwerkproces.
Tip: wijs een buddy aan voor contact met de nieuwe collega buiten het reguliere inwerkproces om.
7. Is er in het salesteam weinig (langdurig) ziekteverzuim?
Ziekteverzuim is voor de meeste organisaties een belangrijk thema. Zeker binnen salesteams speelt dit een rol, omdat de prestaties van Sales vaak direct gekoppeld zijn aan de individuele inzet. Een laag ziekteverzuim komt de continuïteit en resultaten van je salesteam dan ook vaak ten goede. Daarnaast zorgt het voor minder directe kosten, zoals loonkosten voor vervanging.
Loop je liever minder werkgeversrisico? Kies dan voor het inhuren van extra capaciteit, waarbij je alleen betaalt voor daadwerkelijk gewerkte uren.
Hoeveel werk heb je voor een Inside Sales?
8. Heb je structureel versterking nodig op de binnendienst?
Heb je permanent versterking nodig binnen je salesteam dan kan het zeker lonen om iemand in dienst te nemen. Is je behoefte aan een Inside Sales medewerker echter tijdelijk, bijvoorbeeld tijdens piekperioden, dan kan het inhuren van een tijdelijke kracht efficiënter zijn. Zo ben je flexibeler en kun je makkelijker op- en afschalen.
Hoe snel heb je ondersteuning nodig?
9. Kun je het je veroorloven om tijd te verliezen, in afwachting van een nieuwe Inside Sales?
Meer capaciteit op Sales betekent in de praktijk vaak ook een beter gevulde pijplijn. Heb je tijd om te wachten op een nieuwe Inside Sales? Of heb je dringend ondersteuning nodig om de salesdoelstellingen te halen? In het laatste geval is het inhuren van een ervaren Inside Sales je snelste optie.
Conclusie
Zijn je antwoorden op bovenstaande 9 vragen overwegend ‘ja’, dan loont het absoluut om zelf iemand aan te nemen. In alle andere gevallen is de keuze tussen het inhuren van een Inside Sales medewerker of het zelf aannemen en trainen van personeel afhankelijk van verschillende factoren, waaronder:
- de beschikbaarheid van gekwalificeerde kandidaten
- het beschikbare budget voor werving
- de capaciteit intern voor onboarding en trainingen
- de aanwezige expertise intern voor trainingen
- het aantal succesvolle aannames versus het aantal bad hires
- het verloop en ziekteverzuim binnen je organisatie
- het werkgeversrisico dat je wil lopen
- de flexibilteit van je organisatie
- de duur en urgentie van de werkzaamheden
Door deze factoren zorgvuldig af te wegen neem je de juiste beslissing die past bij (de groeidoelstellingen van) je organisatie.
Inside Sales inhuren
Heb je snel behoefte aan een getrainde Inside Sales medewerker? Kies dan voor flexibiliteit en huur een Inside Sales in via Paddls. We helpen je graag.
Meer weten? Lees meer over onze Lead-Desk service, mail ons via commercieel@paddls.nl of bel 076 – 800 60 00. We kunnen jou ook bellen. Laat dan een bel-mij-terug verzoek achter.