LinkedIn automation: Tips & Tools

28 februari 2023 | leestijd: 6 minuten

LinkedIn is een belangrijk platform voor professionals om contact te leggen, te netwerken en hun bedrijf te laten groeien. Met over 700 miljoen gebruikers, is LinkedIn het grootste professionele netwerk ter wereld. Echter het contact leggen met al deze gebruikers en hier leads uit halen is een tijdrovend proces. Dit is het punt waar LinkedIn automation om de hoek komt kijken.

Wat is LinkedIn automation?

LinkedIn automation is het gebruik van bepaalde tools om verschillende activiteiten op LinkedIn te automatiseren. Denk hierbij aan activiteiten zoals het verzenden van connectieverzoeken, het verzenden van berichten en het plaatsen van content.

De voordelen van LinkedIn automation

Het grootste voordeel is dat je op een efficiënte manier in contact komt met je doelgroep. Data van prospects die je in je CRM hebt staan of die te vinden is via LinkedIn Sales Navigator kun je gebruiken om automatische berichten te versturen. Het enige wat je hoeft te doen is eenmalig de scripts te schrijven voor je berichten waarna deze automatisch door je LinkedIn automation tool worden gepersonaliseerd en verstuurd. Dit betekent dat je zelf uiteindelijk tijd overhoudt om aan iets anders te werken.

Nog een bijkomend voordeel is dat automation lead nurturing makkelijker maakt. Voorheen was je een hoop tijd kwijt aan het één-voor-één berichten van leads. Met een automation tool kun je deze leads in een speciale lijst plaatsen en de berichten voor deze contacten personaliseren en in bulk versturen. Dit betekent dat je veel relaties tegelijkertijd kunt aanspreken, zonder die persoonlijke touch te verliezen.

Tot slot, tegenwoordig houden veel automation tools de data van al je campagnes bij. Dit betekent dat je in één handig overzicht ziet hoe je campagnes presteren en waar je eventueel moet bijsturen. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je meer grip hebt op je leadmanagement en betere conversies zult behalen.

Tips bij het opzetten van een LinkedIn automation campagne

Het opzetten van een automation campagne kan je dus een hoop tijd besparen bij het genereren van leads. Echter om de volle potentie uit je campagnes te halen zul je zelf regelmatig aan de knoppen moeten draaien.

Hieronder geven je we enkele tips

  • Gebruik automation om je LinkedIn-strategie te ondersteunen
    LinkedIn automation is een goede manier om je LinkedIn strategie te ondersteunen, maar het mag deze nooit vervangen. Bedenk daarom voordat je aan de slag gaat met automation tools wat je precies wilt bereiken op LinkedIn en op welke manier je daar wil komen. Als je dit in kaart hebt dan kun je gaan nadenken over hoe automation hieraan kan bijdragen.
  • Personaliseer je berichten
    Wanneer je automation gebruikt om berichten te verzenden, zorg er dan ook voor dat je berichten gepersonaliseerd zijn. Zo lijken je berichten niet op een standaard template. Hierdoor val je meer op, maak je makkelijker contact en voorkom je dat je berichten meteen verwijderd worden door de ontvanger.
  • Meet je resultaten
    Als je uiteindelijk aan de slag bent gegaan met LinkedIn automation dan is het belangrijk dat je de resultaten hiervan ook meet en indien nodig je strategie hierop aanpast. Houd het gehele automation proces in de gaten en bekijk waar je kansen laat liggen en waar je zo nodig moet bijsturen om deze kansen te benutten.
  • Ga niet spammen
    Het gebruik van LinkedIn automation tools om een hoop connectieverzoeken of berichten te versturen kan door LinkedIn worden aangemerkt als spam. En spamming gaat direct in tegen de terms of service van LinkedIn, wat ervoor kan zorgen dat er restricties op je account worden geplaatst. Maak in plaats daarvan gebruik van targeting om gerichte berichten te sturen naar mensen waarvoor je product of dienst waarschijnlijk ook interessant is.

Populaire LinkedIn automation tools

Nu weet je wat LinkedIn automation is en waar je rekening mee moet houden bij het gebruik van deze tools. Maar welke tools moet je dan gebruiken voor LinkedIn automation? We hebben hieronder 4 populaire tools op een rijtje gezet:

Dux-Soup

Dux-Soup is als Chrome-extensie te downloaden, heeft een gratis gebruikersplan en is eenvoudig in gebruik. Dat maakt het uitermate geschikt voor organisaties die nieuw zijn met het concept LinkedIn automation en hier zonder al te veel kosten mee willen experimenteren. Dux-Soup biedt je de mogelijkheid om automatisch connectieverzoeken, vervolg berichten en profielweergaven te verzenden.

Pros:

  • Makkelijk te installeren als Chrome-extensie
  • Heeft een scala aan mogelijkheden voor leadgeneratie, leadmanagement en analytics

Cons:

  • Voor sommige functionaliteiten moet je upgraden naar een betaald abonnement
  • Bij onzorgvuldig gebruik loop je al snel het risico om aangemerkt te worden als spam

Waalaxy

Waalaxy is een Chrome-extensie automation tool. Waalaxy biedt verschillende gebruikersplannen waaronder een gratis versie. Dit maakt het een geschikte tool voor organisaties die beginnen met LinkedIn automation. Waalaxy is sterk als het aankomt op het simuleren van menselijk gedrag op LinkedIn, waardoor je minder risico loopt dat LinkedIn restricties aan je account oplegt.

Pros:

  • Makkelijk te installeren
  • Sterk in het simuleren van menselijk gedrag

Cons:

  • Personalisatie van je berichten is minimaal, je kan alleen personaliseren op bedrijf en voor- en achternaam

Linked Helper 2

Linked Helper 2 is een automation tool die je installeert als app op je computer. Een groot pluspunt van Linked Helper 2 is dat deze tool een interne CRM heeft. Dit maakt het heel makkelijk om campagnes op te zetten zonder steeds contactlijsten te moeten importeren. Daarnaast kun je heel makkelijk je contacthistorie met prospects zien en hierop filteren. Het CRM van Linked Helper 2 is dus ook handig wanneer je zelf contact wil opnemen met je prospects.

Pros:

  • Intern CRM-systeem

Cons:

  • Geen mogelijkheid om je campagnes te testen middels A/B-testen
  • Geen mogelijkheid voor e-mail automation

Expandi

Expandi is een cloud-based automation tool met mogelijkheden voor zowel LinkedIn als voor mailing. Expandi heeft een scala aan functionaliteiten voor LinkedIn zoals automatische berichtenwisseling, profielbezoeken, een Smart Inbox en nog veel meer.

Pros:

  • Groot scala aan automation mogelijkheden voor LinkedIn
  • Dynamische personalisatie mogelijkheden
  • Integratie met tools zoals Zapier en Hubspot

Cons:

  • De software werkt niet altijd 100%; er worden regelmatig bugs gerapporteerd

Waarom leads genereren via LinkedIn?

LinkedIn is uitermate geschikt om B2B-leads te genereren. Volgens het bedrijf Oktopost is 80% van alle social media leads afkomstig van LinkedIn. Daarnaast meldt Hubspot dat LinkedIn een conversieratio heeft dat drie keer hoger is dan die van platformen zoals Facebook of Twitter. Met 63 miljoen decision-makers, waarvan 10 miljoen op C-level is LinkedIn het grootste platform wereldwijd om in contact te komen met deze doelgroep.

LinkedIn is dus een waardevolle bron voor leads voor elk type organisatie in de B2B-sector. LinkedIn automation speelt dus een belangrijke rol in jouw missie om je netwerk te laten groeien en hier leads uit te genereren.

Een belangrijke kanttekening hierbij is wel dat hier de juiste aandacht en tijd naartoe gaan en dat is niet altijd even makkelijk. Vooral als je deze tijd (en mogelijk de kennis) hiervoor momenteel niet beschikbaar hebt. Dan is het aan te raden om een expert op dit gebied in te schakelen. Onze Inside Sales collega’s zijn dagelijks bezig om voor gerenommeerde klanten leads te genereren door middel van onder andere LinkedIn automation. Weet je niet waar je moet beginnen met je campagne? Of heb je niet de tijd om zelf een campagne op te richten? We staan voor je klaar!

Hulp nodig bij leadgeneratie of het genereren van leads via LinkedIn?
We helpen je graag. Lees meer over onze B2B Leadkwalificatie serviceLead-Desk service (Inside Sales bij jou op locatie), mail ons via commercieel@paddls.nl of bel 076 – 800 60 00. Heb je liever dat wij contact met jou opnemen? Laat dan een bel-mij-terug verzoek achter.

Auteur: Pim Böinck
Algemeen Directeur
Pim deelt graag z'n kennis over (strategische) B2B marketing, sales en leadgeneratie, die hij de afgelopen jaren in de praktijk heeft opgedaan.