Betrokken medewerkers zijn van groot belang voor een organisatie. Het succes en de groei van een organisatie wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de medewerkers. Zeker binnen een bedrijf als het mijne – Paddls – waarbij onze services over het algemeen onze succesvolle medewerkers zijn.
Gelukkigere werknemers of beter bedrijfsresultaat?
Volgens een publicatie van Rijnstreek Business kennen de bedrijven met de meest onverschillige mensen gemiddeld een verlies van één derde deel van de winst, terwijl bedrijven met het hoogste percentage betrokken werknemers een gemiddelde winstgroei zien van 20%. Ander onderzoek van Josh Bersin laat zien dat de vraag van de medewerker is veranderd. Voor de onderzochte organisaties en teams stond het versterken van de bestaande talenten van medewerkers voorop. Een positieve kijk – het versterken van talenten in plaats van het werken aan zwakke punten – levert dus niet alleen een gelukkigere medewerker op: het is ook nog eens goed voor het bedrijfsresultaat! In een iets andere context is dit al eerder tot mij gekomen tijdens mijn studie. Daar zei een professor ooit: “Als je iets beloont dan krijg je meer van het gedrag dat je wil en als je iets bestraft krijg je minder van het gedrag dat je wil.”
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Ik kan denk ik wel met recht zeggen dat ik werk voor een groeibedrijf. Niet alleen staan we in de top 250 groeibedrijven van Nederland in 2017, ook interne doorgroei is de gewoonste zaak van de wereld. Al onze medewerkers worden gestimuleerd vanuit persoonlijk leiderschap te werken; als je jezelf wil ontwikkelen dan kan en mag dat gewoon!
We zijn altijd bereid nieuwe wegen te bewandelen en nieuwe inzichten te gebruiken om onze klanten verder te helpen met new business en zakelijke contacten. Het motto van Pipi Langkous uit de gelijknamige televisieserie spreekt mij daarbij aan: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Ons streven is om voor elke klant een succesformule te ontwikkelen die bijdraagt aan de resultaten van het bedrijf.
Doorgroeien naar een nieuwe rol
Als dit met één van onze mensen gelukt is, willen wij deze salesspecialisten zo snel mogelijk zelfsturend maken. Hen leren hun succesformule toe te passen bij verschillende klanten om zo de getoonde resultaten te onderbouwen. Als onze specialist de succesformule beheerst en zelfsturend is, komt er een volgende stap. Hierbij laten we onze mensen doorgroeien naar een nieuwe rol als Projectmanager, ofwel bij één van onze klanten intern ondersteunen bij het verder ontwikkelen en uitvoeren van het salesproces.
Als je loslaat heb je weer twee handen vrij
Het verder ontwikkelen van onze medewerker doen we net zolang tot deze toe is aan een nieuw vervolg, binnen of buiten onze eigen organisatie. Waar in het verleden er voornamelijk focus lag op medewerkers zo lang mogelijk vast te houden binnen onze organisatie, proberen we nu deze focus te verbreden naar het bieden van groei die ook buiten onze organisatie mogelijk is. Het krampachtig vasthouden van medewerkers is niet meer van deze tijd en wij als doorgroei organisatie hebben ook niet de mogelijkheid iedereen alle emolumenten te bieden. Onze medewerkers moeten met plezier naar het werk komen en moeten iets kunnen bijleren; bij ons dan wel bij onze partners.
Goede carrière en een riant salaris
Onze organisatie is nog niet volledig gebouwd op het ondersteunen van mensen bij een compleet ontwikkelingsproces en het volgen van gerichte toekomstpaden. Wij streven er nog altijd naar de beste werkgever van Breda te worden; waar onze medewerkers met plezier werken en vol trots over kunnen praten.
In mijn zoektocht naar de achtergrond voor dit streven, stuitte ik op een interessante whitepaper van RAET. De ‘zachte’ drijfveren van medewerkers vereisen duidelijk andere verleidingen om talenten te behouden, dan alleen het vooruitzicht van een goede carrière en een riant salaris. Josh Bersin, oprichter van Bersin by Deloitte, stelt dat we moeten leren om medewerkers te behandelen als ‘mensen met eigen wensen en drijfveren’.
Organisaties moeten meer aan people management doen. Meer betrokkenheid creëren tussen medewerkers en hun werkzaamheden zodat men simpelweg bij de organisatie wil blijven omdat hun behoeften goed passen bij het werk dat ze doen.
Als je iets beloont dan krijg je meer van het gedrag dat je wil en als je iets bestraft krijg je minder van het gedrag dat je wil.
Waardering x 9
Niet de carrière of het salaris, maar waardering stond dus boven aan de lijst met geluksfactoren van medewerkers. Nu is ‘waardering’ net datgene wat in de essentie in tijden van drukte en haast snel vergeten wordt.
Het doet me denken aan een verhaal over de tafel van negen: een juffrouw staat voor de klas en schrijft de tafel van 9 op het bord: 1 x 9 = 7, 2 x 9 = 18, 3 x 9 = 27, 4 x 9 = 36, etc.
Alle kinderen beginnen te lachen, waarop de juffrouw vraagt wat er aan de hand is. “1 keer 9 is géén 7, juf!” Waarop de juffrouw antwoordt: “Maar de overige 9 antwoorden uit de tafel heb ik wél goed beantwoord. Toch beoordelen jullie mij op deze ene fout.” Onthoud, het is nooit te laat om te starten je collega’s te waarderen…
Plezier in mijn werk
Bedankt Yves, voor je tomeloze inzet en professionaliteit bij het door ontwikkelen van onze nieuwe propositie. Bedankt Erik, voor jouw knowhow en kennis binnen de educatiemarkt. Met je daadwerkelijke betrokkenheid bij de markt van onze klant maak jij het verschil. Bedankt Wouter, voor je rust, geduld en de bereidheid om in jezelf te investeren en zo nieuwe opdrachten te kunnen uitvoeren voor de klant. Bedankt Danielle; ras optimist met de bereidheid om helemaal in elke klant te duiken en het ondersteunen van de sales bij deze klanten. Bedankt Fouad, werkpaard, super integer en soms zelfs met meer kennis van de propositie van onze klanten als de klanten zelf. Bedankt Hugo, voor de frisse wind die je brengt en je bereidheid anderen te helpen die nieuw bij ons binnen komen en het vak nog moeten leren. Bedankt André, voor het brengen van 40 zo niet 50 jaar ervaring in de sales maar toch nog de bereidheid om te luisteren naar anderen. Bedankt Jelle, alleen al voor de energie die je uitstraalt, die lach raakt iedereen. Bedankt Simon, voor jouw toegevoegde waarde bij onze klanten en de bereidheid uit je oordelen te komen en jezelf ontzettend te ontwikkelen. Je voert altijd het kwalitatieve gesprek! Bedankt Rob, voor je health inzicht, voor het enorm snel beheersen van onze werkzaamheden en voor jouw toegevoegde waarde binnen het sales team. Bedankt Asha, voor je optimisme en de bereidheid alles te geven voor Paddls. Jouw drang om te scoren en het goed te doen werkt aanstekelijk! Bedank Rick, voor het echt beter willen maken van je collega’s en de eeuwige rust die je uitstraalt. Bedankt Hans, voor je toewijding en jouw achtergrond in de pensioenwereld die je hebt ingezet om voor onze klant over te performen! Bedankt Sei Hong, om als nieuwe collega jezelf te komen ontwikkelen bij ons! Bedankt Joost. Ook al ken ik je nog maar een paar weken, met jou kan het niet anders dan goed komen.
En bedankt, alle collega’s die nog niet in dit rijtje staan maar daar eigenlijk ook horen te staan! Door jullie allemaal kom ik met plezier naar mij werk, iedere dag weer.
Door Tom van den Donker